De twee broers van Antigone voeren oorlog om de stad Thebe en komen allebei om in de strijd. Als laatste man in de familielijn moet hun oom Kreon de stad nu leiden. Om de politieke rust te herstellen, verbiedt hij dat een van de broers wordt begraven. Wie dat tóch doet, zal met de dood worden gestraft. Antigone is vastbesloten haar broer een waardig afscheid te geven. Ze komt steeds meer alleen te staan, wat leidt
tot een fatale botsing met haar familie en de politieke macht.
''We hebben Antigone’s nodig om de wereld te veranderen, maar Kreons om hem draaiend te houden.''
Terug naar de politieke arena
Na Shakespeares Coriolanus keert Nina Spijkers terug naar de politieke arena: “Wie wil, nu politici steeds vaker worden bedreigd, nog werken voor het gemeenschappelijk belang? Maar ook: wanneer is je gevoel van rechtvaardigheid zo groot dat je de macht moet bevechten, zelfs als je daar een hoge prijs voor betaalt? Jean Anouilh schreef zijn moderne bewerking van Antigone in het door oorlog bezette Frankrijk van 1942. Je zou verwachten dat hij alle ruimte zou geven aan de rebelse Antigone. Maar in vergelijking met de klassieke versie krijgt juist Kreon veel meer ruimte om zijn zaak te bepleiten.”
De pers over Antigone
“Alle acteurs in deze productie floreren, in een razendknappe balans tussen komisch spel en drama.” (NRC ★★★★★)
“Gevloerd en ontroerd door de Griekse tragedie Antigone” (De Volkskrant ★★★★)
“Een haarscherpe, intelligente politieke tragedie” (Theaterkrant - Keuze van de Criticus)
“scherp, onderhoudend, confronterend” (Nederlands Dagblad ★★★★)
“Spijkers maakt een transparante en meeslepende versie van het stuk van de Franse schrijver Jean Anouilh” (Parool)
- Met gratis inleiding om 19.30 uur
- In deze voorstelling wordt gebruikgemaakt van stroboscopische effecten.
- Voor mensen die gevoelig zijn voor prikkels is er een voorbereidingsdocument
beschikbaar.