THINX MAKER LUUK RITMEESTER


Het Parktheater onderzoekt voortdurend de toekomst van theater en doet dit door talenten te ondersteunen in hun weg naar zelfstandig theatermaker. Ook voor dit seizoen hebben we weer zes gloednieuwe talentvolle Eindhovense makers geselecteerd voor het ThinX programma!


Graag stellen we Luuk aan je voor: 

Kun je jezelf even voorstellen? Ik ben Luuk Ritmeester. Ik ben in de zomer van 1997 geboren op de Grote Berg te Eindhoven. Ik heb gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) aan de opleiding Writing for Performance.

Wat zijn jouw grootste drijfveren? Mijn verlangen naar de toneelkomedie is altijd aangewakkerd door een gevoel van ontroering. Filosofie ontroert mij op een vergelijkbare manier, een ervaring van “schoonheid” kan je het wellicht noemen. Het wezen van schoonheid is de vertedering, dat wat liefdevol stemt.  Ik probeer die stemming altijd op te zoeken in mijn stijl en werk. Naar mijn idee schrijf ik steeds aan een noodlotskomedie – hoe de tragedie goed afloopt. “Deliverence from revenge”, zou Nietzsche zeggen (in het Duits)[1]. De dramatische transformatie van wraak tot liefde.  Ik verken nu o.a. de mogelijkheden voor een solo-performance gebaseerd op Aldus Sprak Zarathustra.

Wie of wat inspireert je in je werk? Ik word vaak geïnspireerd door een gevoel van lotgenootschap en overeenstemming. Op mijn pad ben ik dusver – mezelf gelukkig prijzend! – tegengekomen: De toneelkomedies van Molière, Tsjechov, Shakespeare, Oscar Wilde, Joe Orton, Alan Ayckbourn, George Feydau, De Theatertroep, Frans Strijards, Pieter Kramer en Don Duyns. Het denken van de filosoof Martin Heidegger. Yoga & lichaamsgerichte therapie. Een aantal Russische 19e eeuwse kunstenaars: Leo Tolstoj, Fjodor Dostojevski, Nikolaj Gogol, Anton Tsjechov en Konstantin Stanislavski. (Nikolaj Gogol komt overigens in werkelijkheid uit Oekraïne.) Het bos en de natuur. Lieve mensen. Persoonlijke gebeurtenissen. Schattige plaatjes op Pinterest.

Hoe kun je jouw stijl het beste omschrijven? De toneelteksten die ik schrijf zijn vaak gesloten-dramaturgisch, met meer- of minder levensechte personages in een situatie. Mijn stijl is een samenstelling van elementen. Het heeft iets collage-achtigs: toneelkomedie, repertoire theater, (kunst)geschiedenis, filosofie, popcultuur. Ik moet daarbij ook denken aan Quentin Tarantino – zijn films zijn vaak een hommage aan een klassieke film of genre en zit vol verwijzingen daarnaar.  De komedie (κωμῳδία) wordt in de toneelgeschiedenisboekjes wel eens aangewezen als het genre dat de lagere begeerten van de mens verbeeldt: de zondige kant van de mens. De veelvraat, de luiaard, de ijdeltuit, etc. Waarbij de tragedie zich richt op het hogere (moed, waarheid, rechtvaardigheid). In een andere betekenis van het woord betekent het simpelweg: het toneelstuk dat goed afloopt. Daarin voel ik me tegelijkertijd verwant met het genre Dark Farce. Een donkere farce is een koets die op de afgrond afstevent en door een doorgeslagen koetsier steeds harder wordt aangespoord. De toneelstukken van Joe Orton (Loot, What The Butler Saw) zijn een absolute aanrader, maar in feite ook de romans van Dostojevski dienen voor mij als een inspiratie (De Broers Karamazov, De Idioot, Duivels, Misdaad en Straf). Natuurlijk ook Molière en Shakespeare. Binnen de donkere en steeds absurder wordende omstandigheden ben ik op zoek naar de tegenkracht – waar kunnen de personages toch opeens kwetsbaar worden, zacht, en op zoek naar liefde.
Thuiskomen heeft voor mij iets te maken met liefhebben. Die zoektocht probeer ik op het toneel niet alleen “vorm te geven”, het toneelstuk ís een onderdeel van die zoektocht. Daarbij voel ik me thuis in de komedie. Lachen en liefhebben gaan daar voor mij vaak hand in hand. Lachend kan ik meer van het leven houden. (En volgens mij geldt dat toch voor meer mensen.)

Wat is jouw ambitie? Voorstellingen maken die iets dergelijks zoals bij de vorige vraag beschreven teweeg mogen brengen bij een publiek. Ook zou ik op de langere termijn graag een eigen komediegezelschap op willen richten dat zich dit als missie stelt.

Welke rol speelt het Parktheater in het realiseren van deze ambitie? Het Parktheater geeft mij de ruimte (fysiek en overdrachtelijk) om de bovenbeschreven verlangens en dromen te realiseren! Het Parktheater biedt artistieke en zakelijke ondersteuning om mij gedurende 2,5 jaar professioneel verder te ontwikkelen. Een dramatische rol dus, waar mij gelukkig mee prijs! <3

Wat kunnen bezoekers van jouw werk verwachten? Ga er lekker met een open houding in ;)

[1] Citaat komt uit Heidegger’s hoorcolleges over Nietzsche.

Wil je meer weten over Luuk en zijn werk?
Volg hem via de website van het Parktheater of neem contact op met
info@luukritmeester.nl

 

thinX


thinX bestaat sinds 2012 en staat voor theater & innovatie 10.0; het theater van de toekomst. Omdat wij geloven dat investeren in nieuwe makers investeren is in de toekomst van de podiumkunsten. Daarnaast kijkt een nieuwe generatie theatermakers steeds vaker anders naar de definitie van theater; maatschappelijke thema's worden belangrijker en makers zoeken meer en meer naar crossovers en nieuwe vormen van theater. Zo combineren ze film met dans, toneel op locatie of brengen ze een live podcast.